Νευροανάδραση

 

Η νευροανάδραση είναι μία μέθοδος άσκησης του εγκεφάλου, κατά την οποία κάποιος μαθαίνει να αναγνωρίζει και να αλλάζει λειτουργίες του εγκεφάλου του. Η αναγνώριση αυτή γίνεται δυνατή μέσω του ΗΕΓ το οποίο δίνεται (ανατροφοδοτείται) σε κατανοητή μορφή μέσω οθόνης ηλεκτρονικού υπολογιστή. Αν παρομοιάσουμε το ΗΕΓ σαν καθρέφτη και τον εγκέφαλο σαν μυ, η νευροανάδραση βοηθάει στην εκγύμναση του εγκεφάλου όπως ο καθρέφτης βοηθάει τον αρσιβαρίστα να γυμνάσει τους μύες που θέλει.

Η νευροανάδραση εφαρμόζεται με επιτυχία στην αντιμετώπιση επιληψίας, Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ), και διαταραχών του άγχους, αλλά και στην μεγιστοποίηση των διανοητικών ικανοτήτων αναξαρτήτου παθολογίας (π.χ., βελτίωση συγκέντρωσης αθλητών), ενώ γίνεται έρευνα για την εφαρμογή της στην αντιμετώπιση άλλων παθήσεων όπως η κατάθλιψη, η διανοητική έκπτωση από κρανιοεγκεφαλική κάκωση ή εγκεφαλικό επισόδειο, η σχιζοφρένεια, η δυσλεξία, κ.α.

Η νευροανάδραση για την ΔΕΠ-Υ απαιτεί συνήθως 40-80 συνεδρίες, κατά προτίμηση ανά δύο την εβδομάδα. Τα αποτελέσματα της νευροανάδρασης στην αποτελεσματική μείωση των συμπτωμάτων της ΔΕΠ είναι μόνιμα στο βαθμό που είναι τα αποτελέσματα κάθε βιοανάδρασης. Η νευροανάδραση είναι μια τεχνική που απαιτεί ειδικές γνώσεις και πρέπει να γίνεται μόνο από ανάλογα εκπαιδευμένους επαγγελματίες. Στις Η.Π.Α. υπάρχει οργανισμός για την έκδοση πιστοποιητικών επαγγελματιών που έχουν επάρκεια για να κάνουν βιοανάδραση και νευροανάδραση, το Biofeedback Certification Institute of America (BCIA, www.bcia.org), ενώ σημαντικά διεθνή σωματεία για την προώθηση τηε έρευνας και της επιμόρφωσης σε θέματα νευροανάδρασης είναι η International Society for Neurofeedback and Research (ISNR, www.isnr.org), η Association for Applied Psychophysiology & Biofeedback (AAPB, www.aapb.org), και η Society for Applied Neuroscience (SAN, www.applied-neuroscience.org).

ADHD EEG map 13yoaΤο ποσοτικό ΗΕΓ (πΗΕΓ, qEEG ) είναι ένα ΗΕΓ ψηφιακά καταγεγραμμένο και ποσοτικοποιημένο που μας επιτρέπει να συγκρίνουμε διάφορες παραμέτρους του ΗΕΓ με νόρμες από μια σταθμισμένη βάση δεδομένων. Αποκλίσεις της εγκεφαλικής λειτουργίας από τον μέσο όρο συσχετίζονται μεταξύ άλλων με παράγοντες που προκαλούν δυσκολίες στην μάθηση (π.χ., η ΔΕΠ-Υ σχετίζεται συνήθως με ιδιαίτερα αυξημένες τις χαμηλές συχνότητες, ενώ οι αγχώδεις διαταραχές με ιδιαίτερα αυξημένες τις υψηλές συχνότητες).